Jarní dumání šest

14.05.2012 15:40

Milostné trojúhelníky

*Úpí* Ech, to je z Jarního dumání nejhorší téma pro mě, protože jsem vztahový barbar. Samotná romance v knihách mne vraždí nudou a plytkostí a když mi autor představí pár klidně mu ho bez výhrad odkývu. Když chce, aby fialová příšera dala francouzáka žlutozelené příšeře, ať to napíše, protože může vzniknout něco šíleného, ale nečekaně dobrého. Nějaké shipping wars (konflikty o tom, která postava má randit s jakou, vychází ze slova Ship = vztah) jdou mimo mě. Vím o nich, ale nechávají mě chladnou.

 

Vzácně se stane, že mě napadne ‚Ó, tihle dva by se k sobě hodili.‘ Stejně to ale nedávám moc okatě najevo. Přesto mě ani nenapadne zafrkat si půlku blogu obrázky typu ‚team Jacob/Edward/atd.‘ Jedním z důvodů je fakt, že pro boys love fanynky a mnou oblíbené páry takové obrázky nejsou. Takový ‚Team Bolin‘* by mě mohl přesvědčit, že na moji stránku patří, kdyby tu stamp (obrázek ve tvaru dopisní známky, někdy animovaný, několik jich mám na hlavní stránce) někdo vytvořil.

Oj, to jsem se zatoulala!

 

Vztahovým trojúhelníkům, čtvercům a dalším lásko-geometrickým tvarům se nevyhýbám jako čert kříže, ale jakmile vztahové šmodrchanice moc zamotávají děj, už mě to irituje. Ovšem samotné rozhodování s kým žít někdy dodá knížce zajímavý subkonflikt (Říkám sub, protože knihu s hlavní myšlenkou, že hrdin/ka řeší s kým randit většinou obcházím velkým obloukem. Teď když o tom přemýšlím, zajímá mě, jak se mi bude líbit narozeninový dárek ‚Já a pan Darcy‘, protože ten je, no, o rozhodování mezi snovým a reálným mužem, ale to nechme na jindy.)

 

Zpátky k tématu, moje zatoulávající se mysli. Hned! V Mistbornovi (Jo, už s tím zase začínám) je hlavní hrdinka Vin sirotek z ulice a nejvíc miluje mladého idealistického šlechtice Elenda, ale ve druhém díle se objeví konkurence v podobě mladého špiona, nájemného vraha a Elendova nevlastního bratra. Vin se rozhoduje, jestli patří do světa Elendova světa bálů a spravedlnosti nebo je tělem i duší mistborn a jako takový by byla šťastná pouze se Zanem ve stínech a mlze. Prostě tady nejde o to, který z těch dvou má hustší vlasy nebo vypracovanější postavu, ale o existenciální konflikt a hledání vlastní identity.

 

Na druhé straně je trilogie Jeho temné esence, kde je milostný vztah velmi jednoduchý. Lyra miluje Willa a Will zase Lyru. A nevadí to, vůbec. Naopak tam se řeší tolik věcí, že jakákoliv přeslazená romance by děj jen nesmyslně brzdila. Navíc hlavní představitelé jsou moc mladí na to, aby randili s dalšími postavami, nehledě na to, že si jsou souzeni.

 

Abych to shrnula. Lásku ano, ale umírněně. Může být v ději zastoupena milostným duetem, trojúhelníkem (i čtvercem když na to přijde), ale nesmí být moc v popředí. Respektive pro mě je důležité, aby tak nějak souzněla s dějem, obohacovala ho, ne aby dělala z epického příběhu harlekýnku.

*postava ze seriálu Avatar: Legend of Korra