Top ten 2

10.10.2011 13:00

Nejoblíbenější filmové adaptace

Film vs kniha. Často diskutované téma, co je lepší knižní předloha nebo její adaptace na stříbrném plátně? Většina má jasno v tom, že papíru a vlastním představám se nic nevyrovná. Moje osoba, ale potřebuje odpovědět komplexněji. Jsou knihy, které jsou prostě bezkonkurenčně nejlepší i mezi adaptacemi téhož děje, ale musím přiznat, že občas se mi film zalíbí víc. Pak je tu třetí a nejvzácnější druh vztahu – syntéza, kdy cítím, že se obě média doplňují. Z knih vím, co se stane, jak postavy přemýšlejí a podobně. Film jim zase vdechne barvu, oživí akční scény a zvýrazní atmosféru. Pokaždé, když jsem svědkem takového souznění, vezme mi to dech.

 

10. Lassie se vrací, Marley a já

Omlouvám se, ale vybrat jeden film na tento post nešlo. Na druhou stranu vám toto vyjmenování objasní další část mé osobnosti. Přestože naprostou většinu času vyhledávám a čtu/sleduji epické fantasy příběhy, čas od času zatoužím po jednoduchých sentimentálních příbězích. S tím je spojená i má láska ke psům. Owenu Wilsonovi a Jennifer Aniston to jako Groganovým slušelo, Marleymu jsem se smála, Lassie jsem držela palce, aby našla svůj domov a ani na jednoho nikdy nezapomenu.

 

9. Jak je důležité míti Filipa

Vzhledem k tomu, že původní text byl psán jako drama, tak myšlenka zfilmování není od cesty. Navíc adaptace si zachovala míru vtipnosti a k tomu přidala výborné herecké představitele. (Colin Firth – bez komentáře)

 

8. Forrest Gump

I když není hlavní hrdina žádný myslitel, jeho dobré srdce si mě získalo. Když se na Forresta dívám, těším se i z jemného humoru, dojemných scén a umného propojení děje s důležitými událostmi novodobých amerických dějin.

 

7. Hvězdný prach

Stardust je příkladem, kdy se mi film líbil víc, jak kniha. Ne, že by Gaiman psal špatně. Četla jsem od něj i Knihu hřbitova a Dobrá znamení, která napsal ve spolupráci s Terrym Prattchetem a obojí bylo výborné, jenže Hvězdný prach je oproti dynamickým Dobrým znamením, pomalejší. Zato filmová adaptace je legračnější, akčnější a postavy se zdají výraznější.

 

6. Deník princezny

Knih vyšla celá řada a obávám se, že jsem četla tak polovinu, ale obojí se mi líbilo. Pravda film se od původního příběhu dost liší, táta Mii je naživu a podobně (druhý film nemá z knižní předlohou společného už vůbec nic), ale i tak je to příjemná podívaná.

 

5. Šifra mistra Leonarda

Dana Browna jsem nečetla a ani se mi do něj pouštět nechce, ale na filmy se podívám ráda.

 

4. Jurský park

Na goodreads jsem se zmínila, že v dětství jsem ulítávala na Titanicu jako filmu i jako skutečné události. Mou druhou, také velmi silnou, obsesí byli dinosauři. Musím přiznat, že mě překvapilo zjištění, že Jurský park má knižní předlohu.

 

3. Romeo a Julie (od Zefirelliho)

Shakespeara obdivuji a tato hra o nešťastné lásce patří k mým oblíbeným divadelním dramatům. Přidejte k tomu úžasné kostýmy, skvělou hudbu k tomu výborné herce a vyjde vám nezapomenutelná podívaná, u které budete brečet jako želvy.

 

2. Harry Potter

Kdyby se generace lidí označovaly podle knížek, na kterých vyrůstaly, mohla bych se označovat za dítě z éry Harryho Pottera. S napětím jsem očekávala každý nový díl a jakmile oznámili, že HP přijde i do kin, byla jsem v sedmém nebi. Přesto se Harry umístil na druhém místě, protože čtvrtý, pátý a šestý díl vzali filmaři moc hopem. Filmy se pyšnily efekty, ale vývoj postav z důvodu masivního vynechávání scén, chyběl. Zato první, druhý a třetí díl byly skvělé. A sedmý díl (obě části) byl skutečně důstojným ukončením tohoto fenoménu.

 

1. Pán prstenů

Vzrušení, které se strhlo okolo očekávání prvního filmu, ve mně probudilo zvědavost. Nejdřív jsem tedy přečetla první knihu, abych se s příběhem trochu seznámila. Možná jsem Společenstvo četla v moc nízkém věku, protože mi styl psaní přišel tehdy dost těžkopádný, ale jak jsem viděla filmovou adaptaci, zamilovala jsem se do Středozemě doslova na první pohled. V rychlém sledu následovaly další knížky a pak čekání na další filmy. Na Harrym jsem vyrostla, ale Středozemí jsem žila. Pánům Tolkienovi a Jacksonovi zkrátka vděčím za svůj zájem o fantasy.